16. Beretning (Tahiti - Rarotonga 835 sm)  ”Godt selskab på Selskabsøerne”

Total 13480 sm

Torben ankom til Tahiti d. 30 maj. Efter han havde fået set lidt af byen og vi havde fået ordnet nogle praktiske ting, bl.a. købt en ny 2,2hk Suzuki påhængsmotor var vi klar til at sejle mod selskabsøerne. Den gamle defekte Evinrude 4hk påhængsmotor lod vi blive på havnen, med et skilt ”for free”. På vej ud af Papeete havn havde vi Zebedee, båden uden motor med på slæb.

På Huahine havde vi planlagt vi ville gå samt blaffe øen rundt. Startede kl. 8, hvor vi var ude ved nogle gamle bopladser, så vanillestænger blive lagt til tørre, gamle fisketrapper og blev sejlet ud til en ”perlefarm”, hvor vi fik hele processen demonstreret. Fandt en lille kiosk hvor vi fik en tiltrængt kold cola, og i åen var der store 1-1,5m blåøjede ål. Gik så 2 km med en stigning på 15% op til et udkigspunkt. Da vi kom tilbage på båden begyndte det at regne. På en båd er regnvejr ligeså trælst som når man er på f.eks. telttur, så vi tog ud for at snorkle. Der var mange klovnefisk, dragefisk og irriterende kogler i vandet. Om eftermiddagen spillede vi beachvolley mod 4 unge lokale. Det var sjovt og underholdende.

Hev ankeret op kl. 9 og satte kurs mod Raiatea, en tur på 24 sømil, som for motor tog 4½ time. Startede undervejs en 10-spils yatzyturnering, og den der taber skal give en drink på Hotel Sheraton på Bora Bora. Da det var lørdag købte vi tre gode bøffer, stegte nogle brødfrugter vi selv havde plukket og delte 1 liter rødvin. Opvasken blev udsat, da vi kunne se og høre musik på havnen. Det var traditionel polynesisk opvisning i form dans og musik. Det lyder bare så smukt. En lille dansepige tog Camilla i hånden og pludselig stod hun midt mellem alle danserne. Senere lavede den lokale danseskole også opvisning. Næste morgen blev vi blev vækket af kirkeklokkerne kl. halv otte. Torben og Camilla tog med til søndagsgudstjeneste. Det var en stemningsfuld ceremoni, og de slap heller ikke for at kindkysse med de omkring stående.

Sejle 20sm for sejl til ”verdens smukkeste ø” Bora Bora. Fandt en mooring, meget belejligt da det blæste 10m/s. Var på internettet - hvilket kostede 165kr i timen, købte en hawaiiskjorte (350kr) og cd med traditionel polynesisk musik (200kr), så vi kan bekræfte at det også må være ”verdens dyreste ø”. Øens smukke ry levede op til vores store forventninger. En smuk lagune med det flotteste turkis klare vand. Gik båden lidt efter og surret div. ting ekstra godt så vi er klar til turen mod Rarotonga. De 3 ud af 4 langturssejlerbøger vi har ombord har nemlig haft stormvejr på denne strækning. Skålede farvel til Bora Bora med en Hinano øl i Yacht klubben, og tænkte tilbage på en dejlig uge på verdens smukkeste ø. Fik 4 Hinano glas i baren som souvenir og blev dermed en sidste gang mindet om polynesiernes gavmildhed.

Herefter besøgte vi Maupiti og paradis øen Mopelia, som vi har skrevet en særskilt beretning om. På den 4 døgns lange sejlads til Rarotonga i Cookøerne var der fuldmåne så fint lyst på nattevagterne. Sejladsen var med en del frisk bidevind så ikke så spændende - men bedre end storm. Efter 10 runder i havnebassinet fik vi endeligt kastet ankeret det rette sted - folk må have troet at vores ror havde sat sig skævt fast, men vi var nok lidt trætte og ubeslutsomme. Fik et meget tiltrængt brusebad og gik op og så lidt på byen som var meget stille sådan en søndag, på nær ved kirkerne hvor der var smuk sang. Byen virker meget hyggelig og lille. Det er her vores nye gast Søren Olsen, en af Camilla og Jakobs gymnasievenner, påmønstrer d. 2/7.

Hilsen Torben, Jakob og Camilla.