Medvind i den engelske kanal

På vej til Amsterdam var der også to store søer der skulle krydses. Vejret var meget omskifteligt – lige fra regn til blå himmel og svag til hård vind. Så vi glædede os over vi havde valgt kanalerne og ikke Nordsøen.

 

Her ses en typisk hollandsk kuf som nok er mere end 100 år. Brættet på siden er ikke et skærebræt til store fisk, men en køl som her er hejst op så båden kan sejle på meget lavt vand.

 

Der er penge i at være fisker og stille træskoene her i Holland. Spøg til side - at hejse en træsko ud i en fiskestang er da en sjov måde at indkræve bropenge på. Så er det knap så surt at betale

 

I Amsterdam er alt tilladt. Bl.a. så politiet smilende på når man gik over for rødt lys. Det samme gælder for de mange coffeeshops og Red Light District. Vi holdt os dog til en god steak og en kage til dessert.

 

Den engelske kanal er et af verdens mest trafikerede farvande. Så det kunne ikke undgås at nogle af de helt store containerskibe kom tæt på.

 

Dovers hvide klipper kom til syne i disen efter 3 timers sejlads fra Frankrig.

 

Motorproblemer tvang os ind i en luksus marina som bestemt ikke var beregnet til os. Den sorte mast til venstre i billedet er Albatros´, den syner ikke af meget blandt de mange store lystyachter - det gjorde havnepengene på 40 pund til gengæld i vores budget.

 

Langs Englands sydkyst kan der opstå strømsø. Det er når de kraftige tidevandsstrømme løber mod bølgerne. Bølgerne bliver derfor utrolig stejle (denne er ca. 5 meter) og bør undgås. Vi fik ikke brug for redningsflåden denne gang, faktisk klarede båden det overraskende fint endda styrende for vindror.