Årsag til at Albatros Sælges

 

På en 2-årig jordomsejling er tidsplanen rimelig stram. Gearet på motoren havde de sidste uger inden Australien vist tegn på slidtage, så det skulle ordnes i Australien. Vi var i Darwin den 1. okt. 2005 hvilket var lidt sent på sæsonen, men dog stadig en hel måned inden cyklonsæsonen officielt starter i det nordlige Australien.

 

Der var en 30 år gammel Volvo Penta motor i båden, så det var ikke nemt at få det gamle gear repareret, og heller ikke muligt at købe et nyt gear. I stedet investerede vi i en helt ny motor. Aftalen med Yanmar forhandleren blev, at den nye motor skulle leveres og installeres på 1 uge. Dette løfte kunne Yanmar forhandleren dog ikke leve op til. Ugerne gik med forsinkelser, fejl og dårlige undskyldninger. Da 4 uger var gået med den langsomme mekaniker, så det endelig ud til båden var klar, men efter prøveturen blev motoren fyldt op med saltvand. Mekanikeren havde glemt at føre slanger op i en svanehals, og glemt at montere en antihævert ventil, så den nye motor fik både saltvand ind i cylindrene og ned i krumtaphuset.

 

Der var ingen tvivl om at vi skulle have en ny motor på Yanmar forhandlerens regning. Men vi var efterhånden i midten af november, og der var 14 dages leveringstid på den næste motor, så da båden tidligst kunne blive klar i starten af december, hvor det helt sikkert var for sent at sejle videre, besluttede vi at tage hjem og lade mekanikeren sætte den næste motor i. Det var vi trygge ved, da alle installationer var udført korrekt da vi tog hjem (også svanehals og antihævertventil), så mekanikeren blot skulle tilslutte den næste motor på samme måde som den saltvandsbeskadige motor der sad i båden. Bortset fra at motoren fik saltvand efter prøveturen, så forløb prøveturen med den nye motor godt. Alt var installeret korrekt, og den nye motor går meget fint og støjsvagt.

 

Heldigvis er FTLF´s kontaktpersoner i Darwin (Karsten og Vibeke) tidligere langturssejlere, og utrolig flinke og hjælpsomme, så der er nogle til at kigge lidt efter Albatros, samt kontrollere resultatet med den ny motor. De vil også kunne hjælpe med prøvesejlads og andre praktiske ting i forbindelse med salg af båden. Og endelig så er der selvfølgelig garanti (også worldwide) på motoren og installationen.

 

Her til foråret hvor regntiden er ophørt, cyklonsæsonen er overstået og passatvinden er tilbage igen, kunne sejladsen fortsættes, men vi havde planlagt jordomsejlingen til at tage 2 år, og der er ingen af os der kan sejle et år mere, så vi har nu sat båden til salg i Australien. Vi har allerede fået mange unikke oplevelser på turen, og håber der er andre der har lyst til at fortsætte hvor vi slap.