Vinteren 2006-2007

Pedaler (pedals) med tåbremser og ratsøjle (yoke).
Det hele er opbygget i stål og med lejer af nylon og messing. Ud fra
billeder og målskitser jeg kunne finde på nettet, startede jeg med at lavede
tegninger af det hele i AutoCad.

Siderors bevægelsen overføres til joystick ved
hjælp af et kabel.

Cockpitgulv opbygget i 10 mm MDF plade

Afskærmnig til pedaler

Klar til maling

Pedals-Yoke er blevet
monteret.

Detalje af ratsøjlens kugletætningen i gulvet.
Der skal monteres et 75mm pvc-rør (nedløbsrør) til at skjule kabler og
ledninger og samtidig give den tynde ratsøjle et mere robust look. Læg mærke
til farverne på de to billeder. Der er samme farve, men på digitalkamera med
blitz bliver grå farver gengivet som blålige. Det fænomen snød mig længe da
jeg i starten troede at farven i et Boeing 737 cockpit skulle være blålig, som den var på de fleste
af de billeder jeg kunne finde på nettet. Har forgæves søgt efter det
rigtige farve nummer på nettet, så hvis nogen skulle kende det, vil jeg
meget gerne have det oplyst.

Rat og konsol med
gashåndtag (throttle) monteret. Konsollen er midlertidig og skal udbygges
med trimhjul, og greb for air-brakes, flaps, parking brakes og fuel cut-off
mm.

I højre side af rattet har jeg midlertidigt
monteret håndgrebet fra mit gamle Microsoft SideWinder joystick. Det er
planen senere at flytte dets funktioner (hjul bremse, stab. trim og forsk. views)
over i rat og bremsepedaler. Rattet er også lavet af 10 mm MDFplade som er
limet sammen til den rigtige tykkelse. Det er billigt, nemt at bearbejde men
selvfølgelig ikke så stærkt som krydsfiner. Øverste del af ratsøjlen er
afsluttet med en afkortet standard pvc vinkel som skjuler viretromle,
kabler og ledninger.

Detaljer af gashåndtag med med greb for
motorbremsning. Fuel cut-off mm. mangler endnu.

Mit gamle SideWinder joystick monteret og
forbundet til pedals, yoke og throttle. Måske en lidt besværlig mekanisk
løsning, men til gengæld lige til at tilslutte computeren. Rattets og
pedalernes yderstillinger er begrænset af kraftige stop, så man i sin iver
ikke kommer til at overbelaste joystickket.

Cockpitsædet (seat) har jeg også lavet i 10mm MDF
plade. Der mangler endnu det karakteristiske lyse lammeskind på sæde og ryg. Stolen er efter
billedet blev taget male om i den mørkegrå farve.

April 2007. Simulatoren klar til brug. Den
første prøvetur gik ikke så godt, men efter 4-5 timers "omskoling"
var jeg igen flyvende. Det er ikke blevet nemmere, men til gengæld meget
mere realistisk at "flyve" nu. Det fungerer så fint, at jeg godt kunne tænke
mig at udbygge den med flere funktioner til næste vinter.
Sommeren 2007 bød
på mange regnvejrsdage, så jeg har fået lavet lys-panel, betrukket sæde med
"lammeskind" og tilsluttet tå-bremserne.


Kontakter for højre og venstre hjulbremsesignal
monteret og tilsluttet. Det er nu muligt også at bremse ved at træde på
bremsepedalerne.


De sidste lodninger før bremserne kan afprøves.

Lyspanel hvor det med tiden skal blive muligt at tænde og regulere
instrumentbelysningen samt baggrundsbelysning. En af knapperne er til
loftsprojektøren. Knapper og håndtag er drejet og fræset ud af bøgetræ.
Paneler med baggrundsbelyst tekst mangler, og jeg ved endnu ikke om
jeg kan printe dem eller om de skal graveres.

Simulator 1. august 2007
Sidste nyt Throttle konsol

Vinter 2007-08 gik jeg igang med den
endelige udgave af throttle konsollen, som nok er den mest komplicerede del
i cockpittet. Den skal erstatte den midlertidige udgave som jeg har brugt
indtil nu.

Trimwheel er fremstillet af 3 stykker 10mm MDF
plade som er limet sammen og derefter drejet i facon.

Prøvesamling af konsollen inden maling i de
rigtige farver

Dele malet og klar til samling

Konsollen er fremstillet af 10mm MDF plade som
er beklædt med 1,5mm aluminiumsplader

Midtersektion med de to gashåndtag, thrust
revers- og fuel cutoff håndtag.






Alle skilte er lavet af klar akrylplade (3-5mm),
som er skåret ud og bukket i facon efter opvarmning til ca. 110° i
bageovnen. Layoutet er lavet i et fotoprogram og printet ud på fotopapir.
Når blækket er godt tørt (efter nogle dage) får det en gang klar spraylak
for at gøre det mere robust. Derefter skæres det ud og limes på akrylpladen
med spraylim. Kanterne males, og til sidst får det hele endnu en gang mat
klar spraylak. Ved at montere små lamper bagved, vil den hvide tekst kunne
læses i mørke. Metoden er et billigt alternativ til lasergraverede skilte.

Jeg skal nu igang med at forbinde konsollen til
computeren. Til det har jeg valgt at bruge I/O-kort fra
www.opencockpits.com som har
et stort udvalg og skulle være et nonprofit foretagende. Ved hjælp af noget
software og lidt programmering, er det så muligt at få signaler fra
kontakter, mikroswitch, potentiometre mm. til at kommunikere med
simulatorprogrammet. Simulatorprogrammet vil også kunne sende signaler ud
som kan styre kontrollamper, leds, 7-segment displays, dc-motore, servo- og
stepmotore.
Ved samme lejlighed er det planen erstatte min nuværende mekaniske
joystick-løsning med potentiometre direkte monteret på rat og pedaler, og
signaler overført til I/O-kort med analoge indgange. Joystick løsningen har
ellers fungeret godt, og jeg har siden jan. 08 fløjet ca.60 timer for SVA,
uden alvorlige havarier. Eneste problem er enkelte utilsigtede aktiveringer af
flaps og landingshjul, sandsynligvis pga. fejlsignaler opstået af statisk
elektricitet
|