Flightsimulator billeder fra byggeriet
Vinteren 2006-2007


Pedaler (pedals) med tåbremser og ratsøjle (yoke). Det hele er opbygget i stål og med lejer af nylon og messing. Ud fra billeder og målskitser jeg kunne finde på nettet, startede jeg med at lavede tegninger af det hele i AutoCad.


Siderors bevægelsen overføres til joystick ved hjælp af et kabel.


Cockpitgulv opbygget i 10 mm MDF plade


Afskærmnig til pedaler


Klar til maling


Pedals-Yoke er blevet monteret.


Detalje af ratsøjlens kugletætningen i gulvet. Der skal monteres et 75mm pvc-rør (nedløbsrør) til at skjule kabler og ledninger og samtidig give den tynde ratsøjle et mere robust look. Læg mærke til farverne på de to billeder. Der er samme farve, men på digitalkamera med blitz bliver grå farver gengivet som blålige. Det fænomen snød mig længe da jeg i starten troede at farven i et Boeing 737 cockpit skulle være blålig, som den var på de fleste af de billeder jeg kunne finde på nettet. Har forgæves søgt efter det rigtige farve nummer på nettet, så hvis nogen skulle kende det, vil jeg meget gerne have det oplyst.


Rat og konsol med gashåndtag (throttle) monteret. Konsollen er midlertidig og skal udbygges med trimhjul, og greb for air-brakes, flaps, parking brakes og fuel cut-off mm.


I højre side af rattet har jeg midlertidigt monteret håndgrebet fra mit gamle Microsoft SideWinder joystick. Det er planen senere at flytte dets funktioner (hjul bremse, stab. trim og forsk. views) over i rat og bremsepedaler. Rattet er også lavet af 10 mm MDFplade som er limet sammen til den rigtige tykkelse. Det er billigt, nemt at bearbejde men selvfølgelig ikke så stærkt som krydsfiner. Øverste del af ratsøjlen er afsluttet med en afkortet standard pvc vinkel som skjuler viretromle, kabler og ledninger.

 
Detaljer af gashåndtag med med greb for motorbremsning. Fuel cut-off mm. mangler endnu.


Mit gamle SideWinder joystick monteret og forbundet til pedals, yoke og throttle. Måske en lidt besværlig mekanisk løsning, men til gengæld lige til at tilslutte computeren. Rattets og pedalernes yderstillinger er begrænset af kraftige stop, så man i sin iver ikke kommer til at overbelaste joystickket.


Cockpitsædet (seat) har jeg også lavet i 10mm MDF plade. Der mangler endnu det karakteristiske lyse lammeskind på sæde og ryg. Stolen er efter billedet blev taget male om i den mørkegrå farve.


April 2007. Simulatoren klar til brug.  Den første prøvetur gik ikke så godt, men efter 4-5 timers "omskoling" var jeg igen flyvende. Det er ikke blevet nemmere, men til gengæld meget mere realistisk at "flyve" nu. Det fungerer så fint, at jeg godt kunne tænke mig at udbygge den med flere funktioner til næste vinter.  


Sommeren 2007 bød på mange regnvejrsdage, så jeg har fået lavet lys-panel, betrukket sæde med "lammeskind" og tilsluttet tå-bremserne.


 


Kontakter for højre og venstre hjulbremsesignal monteret og tilsluttet. Det er nu muligt også at bremse ved at træde på bremsepedalerne.

 


De sidste lodninger før bremserne kan afprøves.


Lyspanel hvor det med tiden skal blive muligt at tænde og regulere instrumentbelysningen samt baggrundsbelysning. En af knapperne er til loftsprojektøren. Knapper og håndtag er drejet og fræset ud af bøgetræ.  Paneler med baggrundsbelyst tekst mangler,  og jeg ved endnu ikke om jeg kan printe dem eller om de skal graveres.


Simulator 1. august 2007

Sidste nyt Throttle konsol


Vinter 2007-08  gik jeg igang med den endelige udgave af throttle konsollen, som nok er den mest komplicerede del i cockpittet. Den skal erstatte den midlertidige udgave som jeg har brugt indtil nu.


Trimwheel er fremstillet af 3 stykker 10mm MDF plade som er limet sammen og derefter drejet i facon.


Prøvesamling af konsollen inden maling i de rigtige farver


Dele malet og klar til samling


Konsollen er fremstillet af 10mm MDF plade som er beklædt med 1,5mm aluminiumsplader


Midtersektion med de to gashåndtag, thrust revers- og fuel cutoff håndtag.


Alle skilte er lavet af klar akrylplade (3-5mm), som er skåret ud og bukket i facon efter opvarmning til ca. 110° i bageovnen. Layoutet er lavet i et fotoprogram og printet ud på fotopapir. Når blækket er godt tørt (efter nogle dage) får det en gang klar spraylak for at gøre det mere robust. Derefter skæres det ud og limes på akrylpladen med spraylim. Kanterne males, og til sidst får det hele endnu en gang mat klar spraylak. Ved at montere små lamper bagved, vil den hvide tekst kunne læses i mørke. Metoden er et billigt alternativ til lasergraverede skilte.


Jeg skal nu igang med at forbinde konsollen til computeren. Til det har jeg valgt at bruge I/O-kort fra www.opencockpits.com  som har et stort udvalg og skulle være et nonprofit foretagende. Ved hjælp af noget software og lidt programmering, er det så muligt at få signaler fra kontakter, mikroswitch, potentiometre mm. til at kommunikere med simulatorprogrammet. Simulatorprogrammet vil også kunne sende signaler ud som kan styre kontrollamper, leds, 7-segment displays, dc-motore, servo- og stepmotore.
Ved samme lejlighed er det planen erstatte min nuværende mekaniske joystick-løsning med potentiometre direkte monteret på rat og pedaler, og signaler overført til I/O-kort med analoge indgange. Joystick løsningen har ellers fungeret godt, og jeg har siden jan. 08 fløjet ca.60 timer for SVA,  uden alvorlige havarier. Eneste problem er enkelte utilsigtede aktiveringer af flaps og landingshjul, sandsynligvis pga. fejlsignaler opstået af statisk elektricitet

 

Boeing 737NG cockpit