Flyvetur i en Marschetti SF260                                          23.06.2010

 
"Luftens Ferrari" en Marschetti SF260 militær træningsmaskine som er fuld kunstflyvningsdygtig. (+6/-3G).
 

Efter en kort instruktion og efter at have iført mig svømmevest, faldskærm og headset var vi klar til at rulle ud til start på bane 32 i Sønderborg Lufthavn. Instruktøren, en tidligere F16 pilot, lukkede op for de 260 hk og flyet accelererede hurtigt til 60 kts hvor vi lettede. Understel og flaps kom op, og i ca. 1000 ft drejede han væk fra banen og sagde at nu kunne jeg overtage styrepinden. Da vi havde nået 3000 ft og var ude over Lillebælt, spurgte han om jeg kunne tænke mig at prøve et loop. Det ville jeg gerne, men da jeg jo ikke havde prøvet så store G påvirkninger før, ville jeg godt starte med lidt mindre først. Efter at have trukket lidt G påvirkninger i nogle meget krappe sving, var jeg klar til et loop.

Først et dyk for at få farten op på 180kts og derefter pinden tilbage. Jeg spænder alle muskler i lår og mave som man skal for at blodet ikke skal løbe væk fra hjernen. Jeg føler at min ansigtshud bliver trukket helt ned på brystet. Kort efter er vi på toppen af loopet og G-påvirkningerne aftager næsten helt og man skal kigge "opad" for at se jorden og horisonten. Så går det nedad, og G-påvirkningerne stiger igen til 3,5G nede i bunden.


Det er første gang jeg har fløjet et fly med styrepind "stick". Det virker meget naturligt og flyet reagerer på den mindste bevægelse af pinden.

Efter første loop prøvede jeg så selv at lave et loop, men instruktøren havde da også hånden på pinden imens. Derefter  et ½ loop med et rul på toppen. Prøvede også alm. rul og ½ rul efterfulgt af et dyk. Alle manøvrerne blev lavet ude over Lillebælt med meget flot udsigt over det sydfynske øhav.

Instruktøren blev ved at spørge om der var mere jeg ville prøve, men da jeg var ved at være udtømt for ideer, og egentlig også synes jeg havde prøvet rigeligt, vendte vi næsen mod lufthavnen igen.


Augustenborg Fjord, Sønderborg Lufthavn og Alssund set fra 1500 fods højde

På vej hjem syntes han ikke bare jeg skulle flyve ligeud, så det blev til endnu nogle 360° drej med stor krængning. Jeg synes jeg fik god valuta for pengene men det var måske også fordi vi skulle vente på at Cimber flyet skulle afsted til København, før vi kunne lande. Jeg spurgte om jeg måtte lande flyet også, men det får man ikke lov til.

Alligevel synes jeg turen var alle pengene værd (1675,-) og kan kun anbefale alle som er lidt flyverinteresseret at prøve det