Motorflyvning  
Jeg har interesseret mig for flyvning så langt tilbage jeg kan huske. Allerede som barn lavede jeg flyvemaskiner i træ, pap og papir som kunne "flyve" når man stod og svingede dem rundt om sig i en tynd snor. De mest avancerede havde både landingshjul og propeller som kunne dreje rundt i fartvinden. Jeg samlede også på flyvemaskine-data. Det var om at have så mange som muligt og så sammenligne og bytte med kammeraterne.
Har brugt mange timer i Kastrup Lufthavn, som ikke lå så langt fra hvor vi boede. Datidens rutefly var hovedsageligt de tomotorede DC-3 og Metropolitan, og de store firemotorede DC-6 og DC-7. Dengang kunne man stå helt tæt på flyene bag et lavt hegn. Når de startede op stod der flammer og store røgskyer ud af motorerne, og sikken en lyd med fri udblæsning fra fire 18 cylindrede stjernemotorer. Oplevede også det første jet passagerfly den russiske TU-104, lande i Kastrup i 1957,  og snart fulgte også Caravelle og DC-8 efter.
Cyklede også af og til ud til Skovlunde Flyveplads som var en stor græsmark ude ved Ballerup. Her huserede vovehalsen Morian Hansen med taxi- foto- skole- og rundflyvning. Jeg kan huske engang jeg stod derude ved hegnet, at han kom hen til mig og spurgte om ikke jeg havde lyst til en flyvetur. Det ville jeg selvfølgelig meget gerne, og jeg tror det var min første flyvetur. Jeg havde en lærekammerat som havde flyvecertifikat, og ham var jeg også ude at flyve med fra Skovlunde, men nok lidt senere.

Da jeg flyttede til Sønderborg i 1969 begyndte jeg at tage flyvetimer. Teoriprøven havde jeg forinden taget i København. Skoleflyvningen foregik fra Sønderborgs dengang helt nye lufthavn på Kær halvø, og instruktørerne var piloter fra Cimber Air. Jeg lærte at flyve i en Piper PA28-140 Cherokee magen til flyet på ovenstående billede.
Efter omkring 10 timer med instruktør blev jeg sluppet løs alene. Den første start og landing uden instruktør er en oplevelse man aldrig glemmer. Min solo navigationstur gik fra Sønderborg til Kalundborg og videre til Stauning i Vestjylland og tilbage til Sønderborg.

Kort tid efter jeg havde fået mit A-certifikat i 1970, blev jeg i sommerferien omskolet til en Cessna 150 på Trundholm Flyveplads i Odsherred.

Jeg kunne så leje flyveklubbens lille 2-personers fly og give min familie fra Sjælland en rundflyvning over deres sommerhuse ved Sejerø bugten. Senere fløj Birthe og jeg en tur til Samsø.

Udover nogle lokale ture fra Sønderborg Lufthavn, blev det kun til en tur til Ærø, og en tur til Århus for at besøge nogle venner. Det var i 1971 og vi havde vores søn Torben med. Han var på det tidspunkt kun 1 år gammel. og sad det meste af turen i en autostol bagved os. På den sidste del af turen blev han lidt urolig og Birthe tog ham om foran og sad med ham på skødet. Kort før vi landede brækkede Torben sig ud over det hele. Vi kom sikkert ned, selvom det vist ikke var den bedste landing jeg lavede.
Hjemturen fra Århus gik heldigvis meget bedre, og det ser ikke ud til at Torben har fået varig flyskræk af turen.

I 1972 var vi i fuld gang med at bygge hus, så der var hverken tid eller økonomi til at flyve. Dengang skulle man flyve mindst 10 timer om året for at holde certifikatet ved lige,  så jeg måtte deponere det, og har ikke siden taget det op igen. Min interesse for flyvning er dog ikke aftaget, men i stedet blev det til modelflyvning og senere flyvning foran computeren på flysimulator.

På det seneste har jeg dog haft lejlighed til at flyve et par gange med instruktør.

Flyvetur i en Marschetti SF260

"Luftens Ferrari" en Marschetti SF260 militær træningsmaskine som er fuld kunstflyvningsdygtig. (+6/-3G)

Fik prøvet både loop og rul, da Air Combat var i Sønderborg 23-06-2010.

mere>>